Když v padesátých letech vtrhly „angličáky“ na náš trh, spustily doslova sběratelskou mánii. Přesto (anebo možná právě proto), že šlo o podpultové zboží, si brzy vydobyly větší popularitu než zbožňovaná céčka. Miniaturní model rodinného přibližovadla chtěl mít doma každý, a to pokud možno ve více barevných variantách. A odtud byl už k zaplňování prosklených vitrínek jen krůček.

Jak se z matchboxu stal angličák?

Ve většině případů šlo o výrobky firmy Lensen, jenž v té době doslova dobývaly svět. Původně malé britské hračkářství během několika let doslova přestavělo sběratelský trh! Vždyť co do popularity předčily matchboxy jen známky!

A jak to bylo v ČR? Z ideologických důvodů byl cizokrajný název tabu, takže logické bylo pojmenování podle místa původu – tedy angličáky.

Paradox východní výroby

Toto označení se však rychle vžilo pro jakékoli modely autíček, a to tuzemské i zahraniční. Největší „nelogičností“ byly z tohoto úhlu pohledu asi tzv. sovětské angličáky. Sem spadala široká škála automodelů obvykle v měřítku 1:43, zejména Lady, Moskviče ale i Tatrovky. Stěžejní je v tomto bodě původ výroby automodelu, ne domovská krajina značky. Dodnes můžete v této skupině najít kousky s vysokou sběratelskou hodnotou. Koneckonců i česká historie automodelů je velmi bohatá a rozmanitá, a její obliba rozhodně neupadá. A jak do tohoto rozjetého vlaku efektivně naskočit?

Autíčkový trh pod drobnohledem

Modely na světovém trhu se od sebe liší kvalitou provedení, cenou, ale i formou výroby. V zásadě lze narazit na čtyři kategorie zboží:

  • velkosériově vyráběné modely
  • automodely z limitovaných sérií
  • malosériové výrobky
  • promo modely
  • Limitované série pro sběratele poznáte podle certifikátu

Jednotlivé edice určené pro profi sbírku obvykle nepřesahují 5 000 ks a cena začíná na 600 -700 Kč. Bývají baleny v odolných plastových vitrínkách s podstavcem, a často spolu s nimi dostanete také „certifikát“ nebo kartičku s pořadovým číslem a základními informacemi.

Garance z vyšších míst

Výrobce se zaručuje, že u těchto sérií nebude předem stanovený počet kusů nijak měnit. To ovšem neznamená, že se za rok či dva nedočkáte velmi podobného modelu jen s drobnou dílčí úpravou (např. změna barvy) zase v jiné limitované edici.

Jednou vyrobenou formu je zkrátka nutné znovu využít – peníze jsou prostě a jednoduše až na prvním místě.

Exkluzivní autominiatury z malosérií

Toto zboží obvykle v běžných obchodech neseženete. Bývá distribuováno především přes nejrůznější sběratelské kluby. Často za ním stojí významná muzea, automobilky nebo světové autosalóny, které ho používají jako atraktivní dárek pro své příznivce. Může jít o upravený standardní model z běžné velkosérie nebo zcela nový sběratelský kousek. Podle toho se také odvíjí cena.

Tyto modely je nejlepší kupovat ve chvíli, kdy přicházejí na trh. Později se jejich hodnota, a tím i cena zvyšuje.

Nikdy totiž nevíte, jak se poměry na trhu změní. Třeba černou Tatru dnes již neseženete, její výroba byla zakázána. A takových zajímavých rarit bychom našli ve světě autíček více.

Promo kategorie alias reklamní předměty vysoké hodnoty

Dříve byly tyto výrobky řazeny do malosérií, dnes si však vydobyly samostatnou kategorii. Jsou totiž věrnými replikami existujících vozů, nejčastěji uváděných při příležitosti představení nového automobilu na trhu. Dostanete je v krásných krabičkách s logem příslušné automobilky, a obvykle též v mnoha barvách, jež věrně kopírují barevné odstíny lakování svých vzorů.

Kam se vypravit na lov?

Seženete je zejména ve značkových prodejnách (showroomech) a lepších autosalónech. Promo série jsou vždy početně omezené, a navíc bývají k dostání za lepší cenu než typově stejné výrobky určené do obchodů pro modeláře (automobilka si tak vlastně sponzoruje reklamu).

Ale nemusíte se bát, i když se vaše auto časem objeví v běžném výrobním sortimentu, promo série budou vždy něčím unikátní. Ať už jde o barvu laku nebo exkluzivnější balení. Chcete-li do své sbírky pořídit skutečné špeky, jsou promo modely rozhodně dobrou volbou.

Anežka Bílková