Máte za sebou úspěšnou tvorbu webových stránek a začínáte se aktivně zajímat o content marketing? Chcete se vrhnout na tvorbu vlastního obsahu, ale nevíte, jak začít? Content marketing nebo hezky česky obsahový marketing využívá stále více firem. Tvorba kvalitního obsahu je bezesporu cesta, jak získat stálé zákazníky, kteří nejenže vám zůstanou věrní, ale ještě k vám přivedou nové klienty. Pokud se chcete vydat cestou content marketingu, čtete ten správný článek. Dozvíte se, co tvorba kvalitního obsahu obnáší. Poradíme vám, jaké formy obsahu tvořit a přidáme pár inspirativních rad. Jdeme na to!

Content marketing – co to je?

Hned úvodem si stručně ujasníme, co to ten content marketing vlastně je. Pokud jste si dali tu práci a hledali jste na internetu, asi už tušíte, že definice obsahového marketingu není úplně jednoznačná.

Velmi zjednodušeně lze obsahový marketing chápat takto:

Vytváříte zdarma a pravidelně velmi kvalitní obsah pro relevantní čtenáře, posluchače nebo stávající zákazníky. Obsah musí být natolik zábavný nebo hodnotný, že jej budou lidé sami ochotně sdílet.

Začnou se aktivně zajímat o vaši firmu, produkt nebo služby. Díky vzdělávacímu obsahu můžete získat stálé klienty, kteří si vás vybrali, protože vám důvěřují. Mohou si k vám také vybudovat vztah.

Češi mají rádi humor

Češi obecně upřednostňují humor i v reklamě. Nevadí jim ani humor na hraně. Pokud to váš obor umožňuje a jste přirozeně zábavní, proč toho nevyužít při tvorbě vašeho obsahu?

Je content marketing vhodný pro každého?

Jak se to vezme. Tvorbu obsahu lze přirovnat k vytrvalostnímu běhu. Není to sprint. Výsledky se rozhodně nedostaví okamžitě, tak jak je tomu například u PPC reklamy. Velké firmy mají k dispozici celá oddělení nebo početné skupiny externistů. 

Menší podnikatelé, kteří nemají finanční prostředky, píší, natáčí videa a podcasty ve svém volném čase. Pokud se rozhodnete vydat touto cestou, mějte na paměti, že u content marketingu záleží mnohem více na kvalitě, než kvantitě. Buďte rádcem, učitelem, motivátorem. Třeba napíšete jeden článek nebo nahrajete jediný podcast za měsíc, nevadí to, pokud si dáte opravdu záležet a vytvoříte skvost. 

Užitečný tip v případě, že si chcete na tvorbu obsahu najmout freelancera

V případě, že si chcete na tvorbu obsahu přece jen někoho najmout, máte dvě možnosti. Buď budete proplácet faktury, nebo vám freelancer podepíše DPP. Krátkodobá DPP se sice pro někoho může zdát administrativně náročná nicméně, pokud například objevíte velmi talentovaného studenta, těžko si kvůli pár tisícům měsíčně bude zařizovat živnostenský list.

Jak na to, aby vaše tvorba měla smysl a ten správný efekt?

  1. Stanovte si cíle. Bez cílů budete jen plýtvat čas a energii. Potřebujete si vypracovat strategii, abyste mohli po čase vyhodnotit, zda jste daných cílů dosáhli. Díky tomu také přesněji zacílíte váš obsah. V prvé řadě si musíte položit velmi zásadní otázky. Co od content marketingu vlastně očekáváte? Chcete získat nové zákazníky? Zvýšit prodeje? Posílit vaši značku? Zvýšit návštěvnost vašich webovek? Nezaměřujte se na všechny cíle najednou. Zvolte si priority a těm se intenzivně věnujte. Pokud například chcete zvýšit návštěvnost stránek, začněte psát blog. Nové zákazníky můžete získat prostřednictvím videí a tak dále.
  2. Poznejte své zákazníky. Obsah tvoříte pro určitou skupinu lidí. Jak vypadá váš typický klient? Co ho zajímá? Na co se často ptá? Jak komunikuje? Co mu vadí? Proč u vás nakupuje a co by zlepšil? Kde nakupuje online nebo offline?
  3. Nezapomínejte ani na SEO. Zvláštní pozornost věnujte pravidlům SEO copywritingu.
  4. Plánujte podle svým schopností a možností. Zaměřte se na tvorbu, kterou můžete realizovat co nejrychleji. Potřebujete tvořit ale i vydělávat. Nezačínejte projekty, které vyžadují dlouhou přípravu. Ideální je rozplánovat si činnosti na tři měsíce dopředu.
  5. Tvořte obsah, který je šitý na míru pro vaší cílovku. Tomu přizpůsobte jazyk, mluvu, objem vědomostí, množství cizích slov atd.
  6. Dejte vašemu obsahu příběh. Ukažte, co umíte na konkrétním příkladu vašich klientů. Ideální formou je případová studie. Nebojte se vhodnou formou popsat i váš profesní příběh.
  7. Buďte vždy slušní, nestranní a nikdy se nevyjadřujte negativně o vaší konkurenci. Konkurenci se vám vyplatí sledovat a poučit se z jejich úspěchů nebo chyb. Neměli byste je ale veřejně shazovat a vypichovat jejich nedostatky. Tento přístup se vám ve zlém vrátí jako bumerang.
  8. Nezapomeňte klienty vždy vyzvat k akci. To je častá chyba. Obsah je skvělý, ale na konci chybí výzva. Na konci vašeho příspěvku byste měli lidem nabídnout produkt, e-knihu, osobní konzultaci, nebo třeba vyzvat ke sdílení. 

Obsahový marketing je běh na dlouhou trať, který se vám ale vyplatí

Kvalitní obsah vám pomůže vybudovat si základnu stálých klientů, kteří vám budou důvěřovat.

Budou se na vás obracet s dotazy a doporučovat vás dál.

Díky obsahu si můžete vytvořit pevný vztah s vašimi zákazníky a získat tak konkurenční výhodu.

Prohloubíte také povědomí o své značce.

Nezapomínejte ale, že budování obsahu je jen jedna noha od stolu. Po řádném vyhodnocení investic do SEO byste měli zvážit i zapojení dalších strategií.

Jakou formu obsahového marketingu jste zvolili vy? Tvoříte si obsah ze zásady sami nebo jste si najali freelancera nebo agenturu? Splnili jste stanovené cíle?

Anežka Bílková