Pokud jste někdy zavadili o obor SEO, jistě vám neušel pojem autorita domény. V tomto případě nejde o nějakou osobu, která snad svou autoritou doménu zaštiťuje, jak by se někteří snad mohli domnívat. Pojďme si společně tento koncept co možná „polopaticky“ vysvětlit.
Krátký úvod do toho, o co v SEO vlastně jde
Dejme tomu, že něco právě hledáte, nebo se o něco zajímáte. Chcete si koupit hodinky, zajímá vás, jak vyrobit dřevěný truhlík, nebo se třeba chcete dozvědět víc o antické filosofii.
Ať už je to cokoliv, nejspíš přejdete do vyhledávače (Google, Seznam, Yahoo atd.) a naťukáte tam, co vás zajímá. Vyhledávač vám pak nabídne nějaké výsledky.
Proč se vám ale zobrazí právě tyto výsledky a v takovémto pořadí? Proto, že je vyhledávač na základě toho, čemu se anglicky říká tzv. search ranking factors, tedy v podstatě „faktory umístění ve vyhledávání“. Mezi jedny z nejdůležitějších faktorů v tomto ohledu patří relevance, jíž se budeme věnovat vzápětí.
Relevance stránky
Relevance je v zásadě „vhodnost“ obsahu stránky vzhledem k tomu, co vyhledáváte. Jestliže stránka obsahuje stejná nebo příbuzná klíčová slova těm, které jste zadali do vyhledávače, a jestliže i zbytek jejího obsahu odpovídá tématu, pak má velkou šanci se ve výsledcích vyhledávání dobře umístit.
Krom toho je relevance určena ještě dalšími veličinami, jako je přizpůsobení stránky mobilním zařízením, uživatelsky přívětivé prostředí, rychlost načítání a mnoho dalšího.
Pak je zde ale další faktor, který má obrovskou váhu, a to jsou odkazy.
Proč odkazy?
Vedou na vaše stránky zpětné odkazy z jiných stránek? Důvěřují jim tak tyto stránky natolik, aby je citovaly a odkazovaly na ně? Zpětný odkaz rovná se v podstatě rovná důvěře. A pokud mají vaše stránky velkou důvěru, pak roste i to, čemu se říká jejich autorita. Ta spolu s relevancí rozhoduje o tom, kam se stránky rozhodnou vyhledávače umístit.
Znamená to, že čím víc odkazů na vaše stránky vede, tím lépe? Ne tak úplně. Mít hodně odkazů je samozřejmě skvělé, ale všespásné taky ne. Neméně záleží na jejich kvalitě.
Kvalita zpětných odkazů
Zpětné odkazy ze stránek, které mají samy vysokou autoritu a je na ně často odkazováno, mají mnohem větší váhu. Lepší jeden takový odkaz než sto odkazů z pochybných webů, které mohou vašim stránkám ještě uškodit.
Autoritu vašich stránek tak buduje nejen kvantita, ale i kvalita zpětných odkazů.
Jestliže se stránka ve výsledcích vyhledávání dobře neumisťuje, pravděpodobně je její problém buď v jejím obsahu, nebo v tom, že se jí dosud nepodařilo vybudovat dostatečnou autoritu.
Lze autoritu stránek nějak změřit?
Dříve se autorita stránek u Googlu hodnotila pomocí takzvaného PageRanku na stupnici od 1 do 10. Takto mohl hodnotu a autoritu stránky na liště Google Toolbar vidět každý návštěvník. Později Google PageRank z Toolbaru odebral a hodnotu stránek začal posuzovat na základě dalších měřítek, do jisté míry se ale principem PageRanku stále řídí – to už je ale běžnému návštěvníku skryto.
Jak PageRank fungoval v dobách někdejší slávy, to si můžete přečíst zde.
Existují ale nástroje, které do jisté míry fungování někdejšího PageRanku napodobují a můžete jimi poměrně přesně zanalyzovat odkazový profil dané stránky i jeho hodnotu.
V tomto směru můžete využít například:
- Page Authority od MOZ
- Trust Flow od Majestic
- URL Rank od Ahrefs
- InRank od OnCrawl
A mnohé další…
Snad vám tento článek pomohl ujasnit si, v čem spočívá autorita stránky a nakolik je pro její úspěch důležitá!